پلمپ دفاتر مالیاتی

خانه / مقاله

هدف ما در این مقاله آشنایی با نحوه پلمپ دفاتر قانونی،انواع آن و مدارک مورد نیاز آن میباشد همچنین میتوانید با موسسه ثبت غدیر تماس حاصل نمایید و سوال و مشکل خود را رفع کنید. موسسه ی ما تعهد میدهد کمال همکاری را با شما  عزیزان را داشته باشد.

پلمپ دفاتر چیست؟

براساس ماده 6 قانون تجارت هر شرکتی که به ثبت می رسد نیاز به پلمپ دفاتر دارد.در این دفاتر هزینه ها و درآمد های شرکت باید ثبت شود.این دفاتر قبل اینکه مطلبی درآن نوشته شود باید توسط مامور اداره ثبت پلمپ شود و در غیر این صورت شرکت مشمول جریمه ی مالیاتی خواهد شد. پلمپ دفاتر قانونی به چهار دسته تقسیم میشوند که ما درباره آنهارا به طور خلاصه صحبت خواهیم کرد.

دفتر روزنامه

دفتری میباشد که شرکت میبایست تمام عملیات خود را که شامل مطالبات،داد و ستد تجاری و حتی برای مخارج شخصی خود برداشته میشود را در آن ثبت نمود. به طور کلی به دفتری گفته میشود که روزانه ریزهزینه ها و سود و ضرر در آن وارد شود.

دفتر کل

به دفتری گفته میشود که شرکت باید تمام معاملات خود را حداقل هفته ایی یکبار از دفتر روزنامه خارج کرده و انواع مختلف آن را تفکیک و در صفحه ی دیگر به طور خلاصه ثبت کند.و فرق آن با دفتر روزنامه در آن است که ریز هزینه ها و سود و زیان شرکت به جای روزانه،هفتگی ثبت میشود.

دفتردارایی

دفتری که پانزدهم هر سال باید آنرا امضاء، و لیست کاملی از تمام دارایی منقول و غیر منقول را با جزییات کامل مشخص کرده و و در دفتر ثبت نماید.

دفتر کپیه یا اندیکس

دفتری که باید تمام مرسولات و تمامی نامه های ارسالی و دریافتی و فاکتورها درآن ثبت شود.

براساس ماده 11 و 12 قانون تجارت،دفاتر تجاری به جز دفتر کپیه باید از طرف اداره ثبت شماره گذاری وامضا و پلمپ شود.

دفاتر دیگه مانند دفتر معین،دفتر ضمانت نامه و…. نیز استفاده میشود که اختیاری میباشد و صرفا برای تسهیل اداره امور شرکت ها استفاده میشود.

شرکت هایی که هیچ فعالیتی نداشته باشند توجه داشته باشند که دفاتر پلمپ شده ی خود را سفید به حوضه ی دارایی شرکت تحویل دهند.

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی:

1-اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت

2-تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر

3-تصویر پروانه کسب کالا

مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی:

1-اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت

2-تصویر آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی

3-تصویر کارت ملی مدیرعامل

4-اصل یا تصویر وکالتنامه و یا معرفی نامه در خصوص اشخاص دولتی

حال سوالی که ممکن است به وجود بی آید این است که چه زمانی باید پلمپ دفاتر ارائه شود؟

به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که در زمان مقرر شده این کار انجام نگیرد،مشمول جریمه از طرف حوزه دارایی می شود.برای گرفتن دفاتر پلمپ شده  سال جاری همواره باید سال قبل از آن یعنی پیش از شروع سال مالی جدید اقدام به پلمپ کرد.به طور مثال برای دریافت پلمپ دفاتر سال 1401 باید تا پایان اسفند سال 1400 اقدام نمود.

دلیل پلمپ دفاتر چیست؟

یکی از مهمترین دلایل این کار برای جلوگیری از تقلب که است و همانطور که پیش تر گفته شد طبق ماده 11 قانون تجارت دفاتر مذکور به جز دفتر کپیه پیش از آنکه چیزی در آن ثبت شود توسط نماینده قانونی اداره ثبت امضاء شود.

دلایل رد شدن دفاتر پلمپ

1-استفاده از دفاتر سال های قبل

2-ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی

3-ثبت نکردن فعالیت های مربوطه به شعب شرکت

4-صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده

5-عدم ثبت یک یا چند فعالیت

6-تراشیدن،پاک کردن،محو کردن و مخدوش کردن مندرجات

7-در صورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد.

جریمه ی عدم پلمپ دفاتر

بر اساس ماده 193 قانون مالیات های مستقیم که به موجب این قانون موظف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند و در صورتی که دفاتر خود را تسلیم ننمایند یا سود و زیان خود را اعلام نکنند معادل 20 درصد مالیات برای موارد مذکور جریمه خواهند شد.اما در حالتی که دفاتر آنها رد شود این جریمه 10 درصد میباشد که رقم ممکن است هرسال تغییر کند.

مراحل ثبت و پیگیری پلمپ دفاتر

اولین مرحله جهت درخواست، به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir قسمت پلمپ دفاتر مراجعه کنید.درصورتی که متقاضی شخص حقوقی باشد میبایست اطلاعات بخش تعیین شده مربوط به شخص حقوقی را انتخاب نمایید.بعد ازآن کد پستی،شماره تلفن ثابت،شناسه ملی و تابعیت شخص حقوقی را در سامانه وارد نمایید.لازم به ذکر است تمامی پیامک های مربوط به مراحل انجام کار  به شماره ی ثبت شده ارسال میشود.

در قسمت بعد شروع سال مالی و شروع ماه مالی را نیز کامل کنید.و منظور از شروع سال،ماه و روز مالی انتخاب آنها بر اساس دفعات مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می باشد.

پس از تکمیل مراحل فوق  باید سراغ تکمیل اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده رفت. متقاضیان محترم توجه داشته باشید دفاتر پلمپ شده به آدرسی که ثبت شده است ارسال میشود.در صورتی که شهر مورد نظر شما در سامانه وجود نداشته باشد بدین معناست که آن شهر در سامانه ملحق نشده است و باید از همان طریق گذشته عمل نمود.

نکنه مهم:در تمامی مراحل از صحت اطلاعاتی که وارد میکنید اطمینان حاصل کنید.

در صفحه دیگر باید اطلاعات وارد شده را بررسی کرد و در صورت صحت،گزینه ی تایید اطلاعات شخص حقوقی کلیک کرد و در صورت مغایرت باید به واحد ثبتی مربوطه مراجعه کرد.

در مرحله بعد باید از اطلاعات وارد شده ی اعضاء هیات مدیره مطمئن شد و سپس بر روی گزینه گام بعدی کلیک کرد.

در قسمت بعدی از ثبت پلمپ دفاتر،میبایست هیات را مشخص نمود و سمت هر کدامشان و تاریخ شروع سمتشان را وارد سیستم کرد.

فرم دیگری که باید به آن توجه کرد <<دفتر مورد تقاضای شخص>> می باشد. در این قسمت نوع دفتر متقاضی و تعداد برگ های آن و جلد ها را وارد کرد و اطلاعات را ذخیره کرد.

پس از گذرندن مراحل گفته شده وارد صفحه تایید اطلاعات خواهید شد که میبایست گزینه تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز را انتخاب کنید.

بعد از آنکه اطلاعات در سامانه به درستی وارد و ثبت گردید میبایست اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضا شده دریافتی از اینترنت را به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت ارسال نمود.پس از ارسال و گرفتن کد رهگیری بر روی گزینه پلمپ دفاتر کلیک کنید. شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه درج نمایید. در اخر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کرده و وارد صفحه بعد شوید.

پس از ارسال مدارک گفته شده،کارشناس مربوطه مدارک را بررسی میکند. در صورت تایید آن،اجازه پرداخت وجه دفاتر را صادر میکند. در مرحله بعد متقاضی باید به سامانه مراجعه کرده و مبلغ تعیین شده را پرداخت نماید.

و در آخر امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد ثبت پلمپ دفاتر راضی بوده باشید. همچنین در صورت مشکل و سوال میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.همکاران ما در موسسه ثبت غدیر در تمامی زمینه های ثبتی آماده یاری رسان به شما مدیران آینده این مرز و بوم میباشند.

02188917086

09129359028

کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا