شرکت بازرگانی

خانه / مقاله

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با مدارک، شرایط، مسئولیت ها و مراحل ثبت شرکت بازرگانی خدمت شما ارائه دهیم. به صورت کلی شرکت هایی، شرکت بازرگانی نامیده می شوند که در اساسنامه خود به فعالیت هایی نظیر صادرات، واردات و کلیه فعالیت های بازرگانی خارجی و داخلی اشاره شده باشد. در نگاه اول به این نوع شرکت های به چشم یک نوع شرکت خاص نگاه می کنند، اما این نوع شرکت ها نیز همانند سایر شرکت های مسئولیت محدود یا سهامی خاص بوده و تنها تفاوتی که آنها را متمایز می کند در این است که حوزه فعالیتشان مواردی بود که به آنها اشاره کردیم.

بنابراین این نوع شرکت ها با سایر شرکت ها تفاوتی نداشته و تنها وجه تمایز آنها در فعالیتشان است و همانطور که از نام آنها مشخص است فعالیت آنها در حوزه بازرگانی، صادرات، واردات و … می باشد. همانطور که گفته شد این نوع شرکت ها به دو شکل مسئولیت محدود و سهامی خاص تاسیس می شوند که در ادامه به شرایط و مراحل تاسیس این نوع شرکت ها خواهیم پرداخت.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

در این بخش نیز به مراحل ثبت شرکت بازرگانی خواهیم پرداخت و به مواردی اشاره خواهیم کرد که برای ثبت این نوع شرکت ها لازم است نسبت به آنها اشراف و اطلاع داشته باشید.

  • تعیین و مشخص کردن اعضاء شرکت،
  • مشخص کردن دقیق میزان سهم هر یک از شرکا،
  • مشخص کردن فردی که حق امضاء دارد.
  • اسکن مدارک تمامی اعضاء شرکت جهت ثبت در سامانه،
  • مشخص کردن و ثبت نوع فعالیت شرکت،
  • تهیه و انتشار آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های کثیر الانتشار،
  • انجام اقدامات لازم جهت دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی،

حوزه فعالیت و موضوع کاری شرکت های بازرگانی

به صورت کلی هر نوع فعالیتی که ممنوعیت کاری نداشته باشد را در زمینه صادرات، واردات، ارائه خدمات پس از فروش برخی از کالا ها و … را می توانید به عنوان موضوع فعالیت کاری شرکت مشخص کرده و در نظر بگیرید. در صورتی که فعالیت  مشخص شده ممنوعیتی نداشته باشد و با قانون و مقرراتی که در این رابطه وضع می شود مقایرت نداشته باشد و نیاز به مجوز نباشد می توانید به راحتی آن را در سامانه ثبت کنید. در صورتی که با ابهاماتی در این رابطه مواجه شدید می توانید با متخصصین ما در ثبت غدیر در ارتباط باشید .

همچنین از دیگر فعالیت هایی که به صورت معمول در این حوزه ها انجام می شود می توان به انعقاد قرارداد ها بین شرکت ها ایرانی و خارجی، دریافت نمایندگی از شرکت های خارجی، واردات و صادرات و انواع فعالیت های بازرگانی در زمینه های مختلف و کالا های مصرفی و … اشاره داشت. علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، اخذ انواع وام ها به صورت ارزی و ریالی نیز یکی دیگر از موارد و از جمله کار هایی به شمار می رود که شرکت های بازرگانی نسبت به انجام آنها اقدامات لازم را انجام خواهند داد و به نوعی حوزه فعالیت این نوع شرکت ها به شمار می رود.

شرایط ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

همانطور که اشاره کردیم شرکت هایی که در این زمینه تاسیس می شوند معمولاً به صورت مسئولیت محدود و سهامی خاص فعالیت دارند. در این بخش به شرایط ثبت شرکت بازرگانی به صورت سهامی خاص خواهیم پرداخت. به صورت کلی ثبت این نوع شرکت ها به صورت سهامی خاص مختص افرادی بوده که در آینده کاری شرکت قصد اخذ وام و تسهیلات داشته یا قصد شرکت در مناقصات کاری در این رابطه را دارند. اگر بخواهیم یک تعریف کلی در رابطه با هدف از تاسیس این نوع شرکت ها برای شما داشته باشیم می توانیم به این موضوع اشاره داشته باشیم که افرادی نسبت به ثبت شرکت بازرگانی به صورت سهامی خاص اقدام می کنند که اهداف گسترده ای در رابطه با فعالیت های خود دارند.

شروط مهم

  • برای ثبت این نوع شرکت ها شرط اولیه ای که باید رعایت شود ،رعایت حداقل ها است. به طور مثال برای تاسیس این نوع شرکت ها لازم است تا حداقل 5 نفر اعضاء فعال با سمت های مشخص داشته باشید. از 5 نفر اعضاء شرکت می بایست 3 نفر اعضاء هیئت مدیره و 2 نفر بازرس باشند. توجه داشته باشید که افرادی که به آنها اشاره شد نباید با یکدیگر هیجگونه نسبت فامیلی داشته باشند. مورد بعدی نیز این است که بازرسین نباید از اعضاء اصلی شرکت انتخاب شوند.
  • شرط بعدی میزان سرمایه اولیه است، حداقل میزان سرمایه اولیه ای که برای این نوع شرکت ها در نظر گرفته می شود و در شرف تاسیس باید در حسابی به نام شرکت باشد 1 میلیون ریال است. 35% از میزان سرمایه اولیه ای که برای شرکت در نظر گرفته می شود را باید در حسابی در یکی از بانک ها واریز کنید و فیش مربوط به آن را نیز دریافت کنید. توجه داشته باشید اسکن فیش واریزی باید در سامانه ثبت درج شود.

شرایط ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود

این نوع شرکت ها شرایط و سلسله مراتب آسان تری به نسبت شرکت های سهامی خاص دارند .به همین منظور فعالیت های محدود تری را نسبت به شرکت های سهامی خاص شامل می شوند.

شروط مهم

  • شرط اولیه برای ثبت این نوع شرکت ها همانند سهامی خاص رعایت حداقل تعداد اعضاء تشکیل دهنده شرکت می باشد. حداقل تعداد اعضاء برای ثبت این نوع شرکت 2 نفر شریک فعال می باشد.
  • حداقل سرمایه اولیه ای که برای این نوع شرکت ها در نظر گرفته شده است و به عنوان یکی از شروط لازم برای ثبت به آن اشاره شده است. (حداقل میزان سرمایه اولیه ای که برای ثبت این نوع شرکت ها در نظر گرفته شده است 1 میلیون ریال است)
  • 35% درصد از میزان سرمایه اولیه می بایست در یکی از بانک ها در حسابی به نام شرکت واریز شود که این کار در شرف تاسیس شرکت باید صورت بگیرد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت بازرگانی

در این بخش به برخی از مدارک مهمی که جهت ثبت شرکت باید ارائه شود خواهیم پرداخت.

  • اسکن مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضاء شرکت،
  • تهیه و ارائه مدارکی نظیر اساسنامه، اظهارنامه و صورت جلسه که در اولین مجمع عمومی که برگزار می شود باید تنظیم و به تایید و امضاء تمامی اعضاء شرکت برسد.
  • امضاء و تایید اقرارنامه توسط اعضاء شرکت. البته توجه داشته باشید این اقرارنامه مبنی بر نداشتن هیچگونه شغل دولتی یا سازمانی می باشد.تنها افراد هیئت مدیره باید آن را تنظیم، تایید و امضاء کنند. سهامداران می توانند شغل سازمانی یا دولتی داشته باشند و مانعی در این زمینه برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت و تنها اعضاء اصلی نباید هیچگونه سمت یا شغل دولتی داشته باشند.

شرکت های صادرات و واردات

این نوع شرکت ها همانطور که در پاراگراف های بالایی نیز به آن پرداختیم حوزه فعالیتشان در رابطه با صادرات و واردات انواع کالا ها بوده و تمامی موارد در رابطه با تجارت در این رابطه را شامل خواهد شد. نکته ای که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید، دریافت کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی یکی از ملزوماتی به شمار می رود که در رابطه با فعالیت شرکت در حوزه صادرات و واردات کالا باید به آن توجهی ویژه داشت.

در این بخش لازم است تا اطلاعاتی در رابطه با کارت های بازرگانی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به صورت کلی کارت بازرگانی مربوط به فعالیت های تجاری و صادرات و واردات می باشد.دریافت این کارت به نوعی یک مجوز برای آغاز فعالیت های تجاری و صادرات و واردات به شمار می رود. همانطور که مستحضر هستید هرگونه فعالیت کاری در کشور دارای قوانین و ضوابطی بوده که باید آن را رعایت کرد. قانون مهم در اینجا، دریافت مجوز های لازم از هر سازمان یا ارگان مربوطه می باشد. چرا که در صورت نداشتن مجوز کار به نوعی غیر قانونی یا خلاف مقررات به شمار خواهد رفت. دریافت کارت بازرگانی به نوعی یک مجوز برای فعالیت های تجاری به شمار می رود.

انواع کارت بازرگانی

توضیحات مختصری در رابطه با کارت بازرگانی خدمت شما ارائه شد.در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با انواع کارت بازرگانی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

  1. کارتی که برای انجام امور خدماتی به شخص حقوقی داده می شود را کارت خدماتی می نامند.
  2. در صورتی که کارت جهت انجام امور بازرگانی نظیر صادرات و واردات به شخص داده شود و فعالیت های مورد نظر در رابطه با ترخیص کالا هایی مشخص باشد، به کارت داده شده به اصطلاح کارت تجاری می گویند.
  3. کارت دیگر در رابطه با فعالیت های تولیدی و صنعتی به شخص داده می شود، کارت صنعتی و تولیدی نام دارد. این نوع کارت ها در صورتی که شخص قصد وارد کردن مواد اولیه برای تولید کالا یا سرمایه گذاری در این زمینه را داشته باشد به فرد اعطا خواهد شد.
  4. یکی دیگر از کارت هایی که مورد استفاده قرار می گیرد کارت موردی نام دارد. این نوع کارت ها برای صادرات یا واردات کالا برای افراد حقیقی یا حقوقی استفاده دارد.این کارت تنها برای انجام کاری مشخص اعتبار داشته و به نوعی یکبار مجاز به استفاده از آن خواهید بود.

شرایط اخذ کارت بازرگانی

نکته دیگری که در رابطه با ثبت شرکت بازرگانی باید به آن توجه داشت و به نوعی یکی از ملزومات به شمار می رود، داشتن شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی می باشد.

شرایط لازم جهت اخذ کات بازرگانی؛

  1. حداقل میزان سنی در نظر گرفته شده است 23 سال می باشد.
  2. ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی الزامی است.
  3. دارا بودن شرایط و مکان مناسب برای شروع فعالیت کاری خود.
  4. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه،
  5. اخذ مجوز های لازم،
  6. استخدام نبودن شخص در شرکت ها یا سازمان های دولتی،

مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی؛

  • ارائه اصل و فتوکپی کارت ملی،
  • دو قطعه عکس6*4،
  • یک نسخه اظهارنامه به ثبت رسیده و رسمی از سوی اداره ثبت شرکت ها،
  • ارائه اصل و فتوکپی مدرک تحصیلی که حداقل باید مدرک دیپلم باشد.
  • ارائه و تکمیل فرم کارت بازرگانی که می بایست به امضاء و تایید متقاضی رسیده باشد و از سمت دفتر رسمی تایید شود.
  • ارائه یک قطعه عکس 3*4 از مدیرعامل و کد اقتصادی،
  • ارائه کارت معافیت از سربازی یا کارت پایان خدمت ( مخصوص آقایان )،
  • ارائه مفاصا حساب مالیاتی،
  • مشخص کردن و ارائه آدرس محل شرکت و ارائه مدارک مالکیت محل مورد نظر
  • تهیه و ارائه مفاصا حساب از بیمه تامین اجتماعی

آدرس سایت ثبت شرکتها : https://sherkat.ssaa.ir

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا اطلاعات مفیدی در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به همین منظور توضیحاتی در رابطه با شرایط، مدارک و چگونگی مراحل ثبت شرکت بازرگانی خدمت شما عزیزان ارائه شد. ثبت شرکت مقوله ای با جزئیات فراوان بوده و بر حسب شرایط ،مراحل تغییر خواهد کرد. به همین منظور در صورتی که قصد ثبت این نوع شرکت را دارید می توانید با متخصصین ما در شرکت ثبت غدیر در تماس باشید تا اطلاعات تکمیلی در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه شود.

02188917086

09129359028

کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا