ثبت شرکت دانش بنیان

خانه / مقاله

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان، مدارک، شرایط و … خدمت شما ارائه دهیم. به صورت کلی شرکت های دانش بنیان به شرکت هایی گفته می شود که فعالیت آنها در رابطه با تحقیقات علمی و پژوهشی، نوآوری و …. باشد. وظیفه نظارت بر این نوع شرکت ها بر عهده معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری است. برای تاسیس این نوع شرکت ها یک نفر احتیاج است. این ویژگی یا بهتر بگوییم این شرایط برای برخی از افراد یک نوع مزیت به شمار می رود.

شرکت های دانش بنیان چیست؟

فعالیت این نوع شرکت ها بر مبنای تولید و اجرای یک نوآوری یا اختراع بوده و بیشترین تمرکز بر روی اختراع یا نوآوری بر پایه علم و دانش می باشد.می توان گفت که هدف این نوع شرکت ها ارتقا دانش و بهینه کردن دانش و علم می باشد. نکته ای که می توان در رابطه با شرکت های دانش بنیان به آن اشاره داشت سهام شرکت است.

همانطور که گفتیم شرکت های دانش بنیان بر پایه علم، دانش و فناوری می باشند. به همین منظور سهام این نوع شرکت ها یا به صورت کامل به یک واحد علمی پژوهشی دولتی یا دانشگاه دولتی اختصاص داشته باشد.یا حداقل 51% از سهام آن متعلق به یکی از اعضاء هیئت علمی مراکزی که به آنها اشاره شد باشد. اما شرایطی که به آن اشاره شد در صورتی که اجرا شود شرکت دانش بنیان یک شرکت دولتی است. اگر کمتر از 50% از سهام شرکت متعلق به واحد های دانشگاهی و علمی پژوهشی باشد شرکت خصوصی به شمار خواهد رفت.

این نوع شرکت ها باید زیر نظر دانشگاه ها یا واحد های علمی و پژوهشی باشد. از این رو دانشگاه ها بعد از دریافت مجوز های لازم جهت تاسیس این نوع شرکت ها می توانند نسبت به مطرح کردن این موضوع در آیین نامه مالی و معاملاتی خود آن را مطرح کرده و فعالیت شرکت را استارت بزنند. بنابراین شرکت های دانش بنیان یا به پیشنهاد هیئت علمی دانشگاه تاسیس می شود. یا هیئت علمی به یکی از اعضاء، تاسیس این نوع شرکت ها را پیشنهاد خواهند داد.

قوانین و شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

در این قسمت نیز در رابطه با قوانین و شرایط مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان مواردی را خدمت شما عرض خواهیم کرد. نکته مهم دیگر مالکیت این نوع شرکت ها می باشد. مالک این نوع شرکت ها تنها دانشگاه یا اعضاء هیئت علمی دانشگاه می باشند.

در صورتی که شرکت دولتی نباشد و میزان سهام شرکت به نوعی باشد که شرکت خصوصی به شمار برود تمامی قوانین و ضوابط مصوب شده در زمینه تجارت باید در آن رعایت شود و تابع این قوانین باشد. نکته دیگری که در رابطه با خصوصی بودن این نوع شرکت ها است. ثبت شرکت در سامانه و طی کردن مراحل آن و در نهایت ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها است.

قوانین سهامداری دانشگاه و اعضای هیئت مدیره در شرکت های دانش بنیان

دانشگاه به مقداری که سهام در آن دارد به همان میزان نیز در سود و زیان شرکت و همچنین مدیریت آن سهیم می باشد. معاون یا رئیس دانشگاه تنها در صورتی می توانند سهامی از شرکت دانش بنیان داشته باشند که در همان زمان مسئولیت در دانشگاه داشته باشند.در غیر این صورت امکان داشتن سهام توسط این افراد مجاز نخواهد بود.اعضاء هیئت مدیره نباید هیچگونه مسئولیت در دانشگاه داشته باشند تا بتوانند سهام داران شرکت دانش بنیان باشند.

اعضاء هیئت مدیره دانشگاه تنها به میزانی می توانند سهام از شرکت داشته باشند که از لحاظ فکری و معنوی نیز در رابطه با شکل گیری  شرکت نقش داشته باشند. بنابراین مقایسه میزان سهام هر یک از اعضاء میزان مشارکت و هم فکری در پروسه شکل گیری این نوع شرکت ها است. در ادامه به برخی مزایایی که دولت به این نوع شرکت ها می دهد،میپردازیم.

مزایای دولتی  ثبت شرکت دانش بنیان

دولت مزایایی نظیر معافیت مالیاتی، معافیت از پرداخت هرگونه عوارض گمرکی و …. را مدت 15 سال به منظور حمایت از این نوع شرکت ها در نظر گرفته تا سهمی در ارتقا و پیشرفت علم و پژوهش داشته باشد. موردی که به آن اشاره شد در شرکت های مناطق آزاد نیز دیده می شود اما امتیازات بیشتری برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته می شود.

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد دولت مزایای دیگری نیز مانند تخصیص دادن وام های بدون بهره، در اختیار گذاشتن برخی از اراضی در شهرک های صنعتی به منظور حمایت از این نوع شرکت ها در نظر گرفته است. این مزایایی که به آن اشاره شد تنها بخشی از امتیازاتی است که دولت در نظر گرفته است. در صورتی که قصد دارید از جزئیات بیشتری در این رابطه مطلع شوید می توانید با کارشناسان ما در ثبت غدیر در تماس باشید.با توجه به پروژه های موفق و انجام امور ثبتی شرکت های مختلف در تمامی مراحل از ابتدا تا مراحل نهایی متخصصین ما راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائهخواهند کرد. همین امر می تواند در تسریع ثبت و انجام مراحل و روال تاسیس شرکت بسیار موثر باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

همانند ثبت یا تاسیس سایر شرکت ها، ثبت شرکت دانش بنیان نیز مدارکی باید ارائه شود که در این بخش به این مدارک لازم خواهیم پرداخت و اشاره ای کوتاه به آنها خواهیم داشت. در ابتدا لازم است به مراحلی که باید طی شود به صورت خلاصه و مختصر اشاره کنیم. در ابتدا لازم است تا با مشاورین و متخصصین (ثبت غدیر) مشورت های لازم به عمل بیاید. سپس مابین ثبت غدیر و شما قراردادی عقد میشود.قدم بعدی تهیه مدارک زیر و ارائه آنها به متخصصین ثبت شرکت (ثبت غدیر).مرحله بعدی نیز ثبت شرکت تحت عنوان دانش بنیان می باشد که این مرحله می تواند به عنوان یک مرحله پایانی باشد.

مدارک مورد نیاز عبارتند از؛

  • تنظیم و ارائه رزومه شرکت،
  • تنظیم و اسکن اساسنامه شرکت.
  • تنظیم و اسکن اظهارنامه شرکت.
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت.
  • ارائه اسکن مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضاء شرکت.
  • ارائه مدارک تحصیلی اعضاء و موسسین شرکت.
  • ارائه آخرین اظهارنامه مالیاتی.
  • ارائه گزارشی از حقوق و مزایا، به انضمام بیمه.

ما بخشی از مدارک مورد نیاز ثبت شرکت دانش بنیان خدمت شما عزیزان گفتیم.در صورت هرگونه سوال یا ابهام در این زمینه با ما در تماس باشید.متخصصین با دانش و تجربه ما شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.

نکات تکمیلی در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان

در این قسمت نیز به نکات تکمیلی در رابطه با ثبت شرکت ها دانش بنیان اشاره خواهیم کرد. نکته ی دیگری است که باید به آن توجه کنید.در ابتدا این نوع شرکت ها، همانند سایر شرکت ها در سامانه مربوط به ثبت شرکت ها، ثبت خواهند شد. تمامی مراحل ثبت همانند شرکت ها عادی طی می شود. بعد از گذشت مدتی و با ارائه کالا یا خدماتی بر پایه دانش و فناوری می بایست جهت ارزیابی به کارگروه مربوطه مراجعه کنند. بعد از ارزیابی و تاییدیه اولیه می توانند از برخی از مزایای این نوع شرکت ها بهره مند شوند.

نکته بعدی که لازم است در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان به آن اشاره داشته باشیم هزینه های مربوط به تاسیس این نوع شرکت ها می باشد. سوال بسیاری از متقاضیان در رابطه با هزینه های تاسیس این نوع شرکت ها می باشد. هزینه ای برای تاسیس این نوع شرکت ها لازم نبوده و تمامی هزینه های  لازم برای این نوع شرکت ها از سوی نهاد های مربوطه تامین خواهد شد. نظارت بر شرکت های دانش بنیان توسط معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری انجام خواهد شد. به همین ترتیب تمامی مخارج و هزینه های شرکت های دانش بنیان توسط این این نهاد تامین خواهد شد.

آدرس سایت ثبت شرکتها : https://sherkat.ssaa.ir

سخن آخر

در این مقاله به صورت کلی و مختصر به برخی از نکات در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان اشاره کردیم و اطلاعاتی در رابطه با مدارک و شرایط ثبت این نوع شرکت ها خدمت شما ارائه شد. اما همانطور که در این مقاله به آن اشاره داشتیم ثبت شرکت مقوله ای با جزئیات بسیار زیاد است.به همین منظور تمامی نکات در رابطه با ثبت این نوع شرکت ها در این مقاله قابل گنجاندن نخواهد بود.

به همین منظور در صورتی که قصد تاسیس یا ثبت این نوع شرکت ها را دارید می توانید با متخصصین ما در ثبت غدیر در تماس باشید تا نکات تکمیلی در این رابطه خدمت شما ارائه شود.

09129359028

جهت تماس کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا