شرکت سهامی عام

خانه / مقاله

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در زمینه شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. نکته دیگر دارا بودن شرایط لازم برای ثبت این نوع شرکت ها است. در واقع در اولین قدم باید شرایط لازم را داشته باشید. در قدم ها و مراحل بعدی اقدام به آماده کردن مدارک مورد نیاز و سایر مراحل کنید. در ادامه همانند مقاله های قبلی که در این رابطه خدمت شما ارائه شد توضیحات کلی در رابطه با شرکت های سهامی عام و ویژگی های این نوع شرکت ها عرض خواهیم کرد و در بخش های بعدی توضیحات تکمیلی در رابطه با شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

شرکت سهامی عام

به صورت کلی به شرکتی، شرکت سهامی عام می گویند که سرمایه آن توسط سهامداران تامین شود. توجه داشته باشید بخشی از سرمایه شرکت توسط سهامداران تامین می شود . این کار نیز توسط موسسین شرکت صورت می گیرد. موسسین با فروش سهام به سهامداران شرکت سرمایه را تامین میکنند. به همین منظور به آن شرکت های سهامی عام گفته می شود.

زمانی که در شرف تاسیس شرکت هستید می بایست 20% مبلغ سرمایه از سوی موسسین و حداقل 35% از میزان ذکر شده از سمت موسسین در حسابی به اسم شرکت در یکی از بانک ها به عنوان تضمین به صورت سپرده گذاشته شود و فیش مربوطه را از بانک دریافت کنید. توضیحی که در این قسمت ارائه شد به نوعی یک توضیح بسیار ابتدایی و کلی بود تا ضمن آشنایی اولیه با این نوع شرکت ها بتوانید با آگاهی نسبی اقدام به ثبت این نوع شرکت ها کنید.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

  • از مواردی که باید به آن توجه لازم را داشت و به نوعی الزامی است تشکیل مجمع عمومی موسسین می باشد.
  • همانطور که در بند های بالایی نیز به آن اشاره شد 20% سرمایه اولیه از سمت موسسین تضمین و 35% درصد از آن نیز در یکی از بانک ها در حسابی به نام شرکت به صورت سپرده گذاشته شود. نکته ی تکمیلی که در این رابطه لازم است تا به آن اشاره شود الباقی سرمایه است که به صورت فروش سهام شرکت به سهامداران تامین خواهد شد.
  • حداقل سرمایه اولیه ای که برای ثبت شرکت سهامی عام باید در نظر گرفته شود 5 میلیون ریال است.
  • اظهارنامه ثبت شرکت می بایست به تایید و امضاء موسسین برسد.
  • یکی از شرایط یا بهتر بگوییم ویژگی هایی که شرکت سهامی عام در مقایسه با سهامی خاص دارد، منتشر کردن پذیره نویسی می باشد. در واقع برای فروش سهام در شرکت های سهامی عام حتماً باید پذیره نویسی منتشر شود که این عمل در شرکت های سهامی خاص امکان پذیر نبوده و مجاز به انجام آن نخواهید بود.
  • یکی دیگر از مواردی که در این رابطه قابلیت اجرایی داشته و مجاز به انجام آن خواهید بود، انتشار اوراق قرضه است.
  • اعضاء تشکیل دهنده شرکت سهامی عام حداقل باید از 5 نفر تشکیل شده باشد.
  • امضاء برگه تعهد سهم ملزم به قبول اساسنامه بوده و تصمیماتی که در مجامع عمومی گرفته می شود نیز باید قبول شود و در غیر این صورت تایید و امضاء برگه تعهد سهم امکان پذیر نخواهد بود.

چگونگی تشکیل شرکت سهامی عام

در واقع یکی از علت هایی که این نوع شرکت ها به وجود می آید کافی نبودن بودجه فردی برای انجام پروژه های سنگین می باشد. بنابراین با تشکیل این نوع شرکت ها به صورت سهامی عام پروژه های عظیم نظیر ساخت سدها، بانک، استخراج و بهره برداری معادن، تجارت های گسترده و عظیم، راه اندازی و تاسیس کارخانه و … تمامی این نوع پروژه ها با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد با استفاده از شرکت های سهامی عام صورت می پذیرد. سرمایه فردی نمی تواند بودجه لازم برای این نوع پروژه ها را فراهم کند به همین منظور با استفاده از شرکای مختلف با میزان سرمایه های مشخص می توان بودجه یا سرمایه لازم را برای استارت این نوع پروژه ها بزرگ فراهم کرد. اما این بخش به تنهایی خود بخش ها و مراحلی داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تاسیس شرکت

اولین قدم یا بهتر بگوییم اولین کاری که برای ایجاد این نوع شرکت ها انجام می شود تاسیس آن است. که خود یک پروسه قانونی را در بر خواهد گرفت. در درجه اول برای ثبت شرکت سهامی عام یک فرد پیش قدم خواهد شد که به اصطلاح به آن موسس گفته می شود و بعد از آن جذب یکسری سرمایه گذار می باشد تا بتوان سرمایه اولیه را برای تاسیس شرکت فراهم کرد. فردی که اقدامات اولیه برای تاسیس شرکت را فراهم می کند شخصی حقوقی یا حقیقی خواهد بود.

مسئله بعدی که باید به آن توجه داشت تشخیص موسس می باشد. موسسین یک شرکت در واقع تا زمانی مسئولیت شرکت را بر عهده خواهند داشت که شرکت به صورت رسمی و کامل ثبت نشده باشد.  بعد از تشکیل و ثبت شرکت هیچ کدام از شرکا را نمی توان به عنوان موسس دانست.

مسئولیت موسسین شرکت

اما در رابطه با مسئولیت موسسین شرکت لازم است به نکاتی توجه داشته باشید. از لحاظ مدنی موسسین شرکت در قبال عدم رعایت قوانین و ضوابط شرکت مسئولیت هایی داشته که باید رسیدگی های لازم را در صورت لزوم انجام دهند. موسسین در قبال تمامی مسائل و اقدامات مربوط به تاسیس شرکت مسئولیت دارند. در صورت بروز مشکلی در این زمینه مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

نکته ای که در این رابطه وجود دارد به این ترتیب است که در صورتی مسئولیت تضامنی در قبال بروز مشکل خواهد داشت که به شخص به صورت مستقیم بر روی کار انجام شده نظارت و تاثیر مستقیم داشته باشد. تنها توضیحات کلی در این رابطه خدمت شما عرض کردیم .شما میتوانید برای اطلاع از نکات تکمیلی و جزئیات بیشتر در این رابطه با متخصصین ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام

مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی عام لازم بوده و در صورت  داشتن شرایطی که خدمت شما عرض شد می توانید مدارک مورد نیاز را آماده کنید تا ثبت شرکت در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

  • امضاء و تایید دو نسخه طرح پذیره نویسی توسط موسسین
  • برابر اصل کردن مدارک هویتی موسسین
  • تایید و تکمیل دو نسخه اظهار نامه
  • ارائه فیش دریافتی از سوی بانک بابت 35% درصد از مبلغ 20% درصد از سرمایه اولیه که توسط موسسین تعهد شده است.
  • تایید و تکمیل دو نسخه اساسنامه
  • در صورت نیاز ارائه مجوز فعالیت شرکت در رابطه با موضوع فعالیت
  • فرم های لازم جهت ثبت نام بر اساس قوانین و ضوابط تعیین شده انجام شود.
  • ارئه مجوز های اخذ شده از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار
  • تهیه و ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت که توسط مجمع عمومی موسسین تایید شده است
  • در صورتی که شرایط به گونه ای باشد که سرمایه اولیه موسسین به صورت غیر نقدی باشد باید مدارک مورد نیاز مبنی بر پرداخت 35% از سرمایه اولیه به صورت سپرده در بانک مربوطه ارائه شود.
  • ارائه مجوز ثانویه از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار

مزایا و ویژگی های کاربردی ثبت شرکت سهامی عام

یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی عام تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره قبل از ثبت شرکت می باشد تا روال ثبت شرکت درست و اصولی طبق روال پیش برود. نکته دیگر تاثیر مثبت در فعالیت و کارکرد شرکت می باشد که به نوعی به شرکت یک شخصیت حقوقی می بخشد.

در صورتی که شرکت به صورت سهامی عام ثبت شود یک شخصیت حقوقی به شرکت داده می شود. این امکان برای مدیران فراهم خواهد که به صورت آزادانه در مجامع عمومی مشغول به معامله شوند. مزایای این نوع شرکت ها بیش از نکاتی که خدمت شما ارائه کردیم می باشد. در این بخش به صورت مختصر و مفید به آنها اشاره شد. در صورتی که احتیاج به اطلاعات و توضیحات بیشتر است می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول و رایج در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام

در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام سوالات متعددی از سوی شما عزیزان با متخصصین ما مطرح می شود که در این بخش قصد داریم تا به چند نمونه از متداول ترین و پرتکرار ترین آنها بپردازیم.

مدت زمان لازم برای ثبت این نوع شرکت ها؟

2 ماه برای ثبت این نوع شرکتها زمان لازم است. یک ماه از زمان تعیین شده را برای پذیره نویسی و یک ماه دیگر نیز برای انجام امور مربوط به مراحل ثبتی شرکت در نظر گرفته می شود. ناگفته نماند در صورت تسریع در ارائه مدارک و … زمان مشخص شده می تواند کوتاه تر نیز بشود.

مراحل ثبت شرکت به چه شکل می باشد؟

جواب این سوال را در بند های بالایی به صورت مفصل تر خدمت شما عرض کرده ایم . در این بخش نیز به صورت کوتاه و مختصر به این مورد خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز اعضا شرکت حداقل باید 5 نفر باشد. در قدم بعدی حداقل مبلغ مورد تایید باید از سوی موسسین پرداخت شود. این مبلغ همانطور که اشاره شد 5 میلیون ریال می باشد. در مرحله بعدی نیز مجمع موسسین با تنظیم اساسنامه و … اقدام به باز کردن حساب بانکی به نام شرکت خواهند کرد. در قدم بعد 20% از سرمایه اولیه که توسط موسسین پرداخت می شود در حساب قرار داده خواهد شد. 35% از این مبلغ به عنوان تضمین در حساب بلوکه خواهد شد. در قدم بعدی نیز پذیره نویسی منتشر و مدارک مربوط به آن باید ارائه شود.

تعداد اعضای یک شرکت سهامی عام چند نفر می باشد؟

همانطور که اشاره شد تعداد اعضاء در مجموع از 5 نفر هیئت مدیره و 2 نفر بازرس تشکیل خواهد شد.

حداقل میزان سرمایه برای ثبت شرکت

حداقل میزان سرمایه ای که برای ثبت این نوع شرکت ها نیاز است 5 میلیون ریال است.

میزان سرمایه که موسسین باید پرداخت کنند

میزان سرمایه ای که موسسین باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند 35% درصد از 20% سرمایه اولیه است.

آدرس سایت ثبت شرکتها : https://sherkat.ssaa.ir

سخن آخر

در این مقاله به نکات مربوط ثبت شرکت سهامی عام پرداخته شد اما همانطور که اشاره کردیم در این مقاله سعی بر این بود تا مطالب کلی و مختصری در رابطه با ثبت این نوع شرکت ها ارائه شود تا ضمن آگاهی نسبی در این زمینه بتوانید شرایط را مطالعه کرده و در صورتی که شرایط لازم را دارید نسبت به ثبت آن اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که نیاز به مشاوره ی تخصصی تر با جزئیات بیشتر دارید می توانید با متخصصین ثبت غدیر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

02188917086

09129359028

کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا