شرکت تضامنی

خانه / مقاله

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت تضامنی و مسائل پیرامون آن خدمت شما ارائه دهیم. مسائلی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت عبارتند از؛ شرایط، مدارک، شیوه ثبت نام، مسئولیت ها و … بوده و در رابطه با هر کدام از این موارد توضیحاتی خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

در ابتدا لازم است تا توضیحاتی در رابطه با این نوع شرکت ها ( شرکت های تضامنی) خدمت شما ارائه دهیم. شرکت های تضامنی یکی از رایج ترین و ساده ترین نوع شراکت در بین شرکت ها به شمار می رود. در واقع زمانی که یک یا چند نفر قصد پیش بردن فعالیت های تجاری خود را در قالب یک شرکت داشته باشند روی به تاسیس این نوع شرکت ها خواهند کرد. البته نکته ای که در رابطه با این نوع شرکت ها باید به آن توجه داشت مسئولیت سنگینی است که متوجه شرکا می شود چرا که به صورت کامل در برابر فعالیت های خود به صورت کامل مسئول می باشند.

این نوع شرکت ها معمولاً با سرمایه های اندکی راه اندازی و تاسیس خواهند شد. اغلب میان دوستان یا آشنایان رایج می باشد. همانطور که اشاره کردیم مسئولیت سنگینی متوجه شرکا شرکت است. از این رو معمولاً با سرمایه های اندک و کم شروع به کار خواهند کرد. مسئولیتی که به آن اشاره شد در مقابل قرض هایی است که باید پرداخت شود . تمامی شرکا در مقابل آن مسئول می باشند. اعتماد در تشکیل این نوع شرکت ها حرف اول را می زند. با توجه به نکاتی که به آن اشاره داشتیم تمامی افراد در مقابل قرض ها مسئول هستند.برای به وجود نیامدن مشکل، شرکا معمولاً از دوستان و آشنایان یکدیگر خواهند بود.

تعریف شرکت تضامنی

شرکت تضامنی همانطور که اشاره شد از یک یا چند نفر تشکیل خواهد شد و نام این  افراد در اسم شرکت نیز قید می شود. مسئولیتی که این افراد در این نوع شرکت بر عهده دارند در حوزه تجاری بوده و به همین منظور تمامی شرکا در مقابل تمامی فعالیت ها مسئولیت کامل خواهند داشت. در صورتی که میزان سرمایه یا بهتر بگوییم دارایی شرکت برای پرداخت قرض ها کافی نباشد، تمامی شرکا در قبال پرداخت مبالغ مشخص شده مسئول بوده و پرداخت ها باید از سوی آنها انجام شود.

به این موضوع پرداختیم که نام شرکت باید به صورتی انتخاب شود که حداقل اسم یکی از شرکا در نام انتخابی وجود داشته باشد و علاوه بر آن نام کلمه تضامنی نیز حتماً قید شود.اما در صورتی که حداقل یک اسم از شرکا آورده شود حتماً بعد از آن عبارت، … و شرکا یا …. و برادران قید شود. این کار باعث می شود تا تمامی شرکا اسمشان در نام شرکت قید شده باشد و مشخص شود که تمامی شرکا در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت دارند. این نوع اسم گذاری ( … و برادران ) معمولاً در بین شرکت هایی که کسب و کار یا فعالیت های تجاری آن به صورت خانوادگی بوده رایج است.

مزیت ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی همانند سایر شرکت ها  مزیت یا ویژگی های منحصر به خود را دارد. یکی از ویژگی های شرکت های تضامنی اعتماد مشتریان به این نوع شرکت ها می باشد. چرا که همانطور که اشاره کردیم تمامی شرکا در مقابل شخص ثالث در صورت بروز مشکل مسئول خواهند بود به همین علت شخص اعتماد بیشتری به شرکت خواهد داشت چرا که در بروز کوچکترین مشکل از لحاظ مالی، شرکا خسارات ناشی از مشکل را پرداخت خواهند کرد. با توجه به مطالبی که عرض شد شخص ثالث می تواند با خیال راحت با تک تک شرکا معامله کنند چرا که تمامی شرکا به صورت کامل در قبال شخص مسئولیت خواهند داشت.

در انتخاب شرکا بسیار باید دقت کرد چرا که می توانند به تنهایی ایجاد مشکل کنند و در صورتی که به تعهدات خود عمل نکند، سایر شرکا در مقابل اتفاقات و ضرر مالی مسئول خواهند بود. اما در صورتی که شرکا خود را مسئولیت پذیر و قابل اعتماد انتخاب کنید، نه تنها باعث بروز مشکل نخواهند شد بلکه به عنوان یک پشتیبان خوب نیز می توانند برای شرکت موثر واقع شوند و در جهت رسیدن به اهداف شرکت مثمرثمر باشند. نکته آخری که لازم است در این بخش به آن اشاره کنیم این موضوع است که خود شرکا ناظر بر اعمال شرکت خواهند بود و نهاد نظارتی برای این امر وجود ندارد و به همین منظور است که بر مسئولیت پذیری اعضاء چندین مرتبه تاکید کردیم چرا که در رابطه با تمامی فعالیت ها موثر و تاثیرگذار خواهند بود.

قوانین مربوط به ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی دارای قوانین مشخصی بوده که افراد ملزم به اجرا و پیروی از آنها خواهند بود. میزان سرمایه اولیه ای که برای این نوع شرکت ها لازم است دارای محدودیت مشخصی نیست. اما برای شرکت تضامنی حداقل میزان سرمایه ای که لازم است 1 میلیون ریال بوده و نباید کمتر این مبلغ باشد.هیچ یک از شرکا نمی توانند سهم خود را به شریک دیگر منتقل کنند.مگر اینکه با رضایت کامل سایر شرکا این کار صورت پذیرد.

سود شرکت های تضامنی

سود حاصل از فعالیت شرکت نیز زمانی به شرکا داده می شود که تقسیم آن به سرمایه اولیه لطمه ای وارد نکند و شرکت بتواند مسئولیت های خود را در قبال اشخاص ثالث به صورت کامل انجام دهد. نکات تکمیلی و تمامی جزیئات لازم در شرکتنامه در رابطه با این موضوع ذکر شده است. نکته دیگری که در این رابطه وجود داشته و باید به آن توجه شود این موضوع است که در صورتی که ضرر های متحمل شده از سوی شرکت از سهم شرکا در هیئت کم کرده باشد تا زمانی که این ضرر ها جبران نشود تقسیم یا پرداخت سود به شرکا امکان پذیر نخواهد بود.

نکته ای که در این قسمت جا دارد تا به آن اشاره داشته باشیم این موضوع است که تنها زمانی که تمامی قانون و مقررات مربوط به شرکت رعایت شود این امکان فراهم خواهد بود تا شرکت تضامنی به سهامی تبدیل شود. اما همانطور که اشاره شد تنها در صورتی این کار امکان پذیر خواهد بود که تمامی قوانین و مقررات مو به مو اجرا شود و مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

نکات مربوط به مدیریت شرکت های تضامنی

نکته دیگری که در رابطه با ثبت شرکت تضامنی باید به آن توجه لازم را داشت، مربوط به مدیریت این نوع شرکت ها می باشد. مدیریت یک شرکت تضامنی می تواند از بین اعضاء یا خارج از آن انتخاب شود. به صورت معمول مدیری که برای این نوع شرکت ها تعیین می شود از بین اعضاء و شخصی که شرکت به نام او ثبت شده است می باشد. انتخاب مدیر باید به تایید شرکا برسد. نام او نیز در شرکتنامه درج شود. همانطور که اشاره شد از سوی اعضاء یا شرکا به رسمیت شناخته شود.

حوزه اختیارات مدیریت شرکت به صورت تام بوده و مدیریت اختیار کامل خواهد داشت. اما این امکان نیز وجود دارد که بعضی از مسئولیت ها به صورت کامل از او سلب شود که این امر نیز برای اینکه خاصیت اجرایی داشته باشد باید به صورت مکتوب از او سلب شود و به تایید شرکا برسد. نکته دیگری که در این زمینه می توان به آن اشاره داشت این امر است که در صورتی که مدیر از میان اعضاء شرکت انتخاب نشوند باید در تایید و تکمیل برخی از اوراق و تعهداتی که به صورت پیش فرض باید انجام شود نام مدیریت با پسوند مدیر غیر شریک استفاده شود تا مشخص شود که شخصی که سمت مدیریتی را دارد از میان اعضاء یا بهتر بگوییم شرکا شرکت منصوب نشده است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تضامنی

مدارکی که برای ثبت شرکت تضامنی احتیاج است عبارتند از؛

  • تنظیم و ارائه دو نسخه شرکتنامه و تقاضانامه که به تایید تمامی اعضاء و شرکا رسیده باشد.
  • تنظیم و ارائه دو نسخه صورتجلسه که از سوی اعضا و شرکا به تایید و امضاء رسیده باشد.
  • ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء و ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی (مخصوص آقایان)
  • تایید و ارائه نام و مشخصات مدیر
  • ارائه گواهی تعهد تمام سرمایه شرکت از سوی مدیر
  • در صورتی که فعالیت شرکت احتیاج به اخذ مجوز داشته باشد ارائه مجوز های اخذ شده الزامی می باشد.
  • ارائه دو نسخه اساسنامه

چگونگی ثبت شرکت تضامنی

در این بخش به چگونگی ثبت شرکت تضامنی و مراحلی که باید انجام شود اشاره خواهیم کرد.در صورت رعایت نکردن برخی از موارد یا بهتر بگوییم قوانین ثبت شرکت پیچیده و دچار مشکل خواهد شد. بنابراین توجه کردن به برخی از موارد می تواند در تسریع و انجام بدون دردسر پروسه ثبت شرکت کمک کند.

  • ذکر اسم حداقل یکی از شرکا در نام شرکت که می تواند اعتبار به شرکت ببخشد. در صورتی که اسم یکی از شرکا ذکر شود باید بعد از آن از واژه و سایر شرکا استفاده کرد.
  • باید در ثبت شرکت تضامنی توجه داشت که تنظیم اساسنامه اجباری نبوده اما تنظیم شرکتنامه امری الزامی و ضروری به شمار می رود و توسط اعضاء نسبت به تنظیم آن باید اقدام شود.
  • اطلاعات مهم و اساسی شرکت نظیر؛ میزان سرمایه شرکت، مشخصات شرکا یا اعضاء و … حتماً باید در شرکتنامه ای که تنظیم و قید شود.
  • در شرکت های تضامنی همانطور که اشاره شد حداقل میزان سرمایه مشخص نشده.اما حداقل میزان سرمایه لازم برای اجرای تعهدات شرکت باید تامین شود و به نوعی الزام به شمار می رود.
  • مشخصات کامل مدیر و حداقل دو نفر از اعضاء شرکت باید به نهاد مربوطه ارائه شود.
  • شرکت باید بتواند تا تمامی ضرر های احتمالی شرکت را به صورت کامل بپردازد.
  • در نهایت بعد از گذراندن تمامی این مراحل ثبت نهایی شرکت با انتشار آگهی در روزنامه های رسمی انجام می شود و بعد از گذراندن این مرحله ثبت شرکت تضامنی به صورت کامل صورت گرفته است.

آدرس سایت ثبت شرکتها : https://sherkat.ssaa.ir

سخن آخر

در این مقاله به نکات مهم در رابطه با شرکت ها تضامنی پرداختیم. اما نکاتی در این رابطه وجود دارد که در این مقاله قابل گنجاندن نیست. همین امر می تواند سوالات و مشکلات فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد، در این صورت، این امکان برای شما فراهم است تا با متخصصین ما در شرکت ثبت غدیر در تماس باشید و توضیحات لازم را در رابطه با ثبت این نوع شرکت ها کسب کنید. متخصصین ما با دانش خود میتوانند در حداقل زمان ممکن شرکت شما را به مراحل پایانی ثبت برسانند.

02188917130

09129359028

کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا