لوگو و نشان تجاری

خانه / مقاله

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه ثبت لوگو و نشان تجاری خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در مقاله ی قبلی اشاره ای کوتاه به ثبت برند و لوگو داشتیم و توضیحات مختصری در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه کردیم اما در این مقاله به صورت کامل تر و اختصاصی در رابطه با لوگو اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. همچنین در ادامه مقاله به مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت لوگو علامت تجاری اشاره خواهیم داشت.

لوگو یا نشان تجاری چیست؟

قبل از اینکه توضیحاتی در رابطه با کلیات ثبت لوگو و نشان تجاری خدمت شما ارائه دهیم لازم است تا تعریف کلی در رابطه با لوگو یا نشان تجاری خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به صورت کلی لوگو به مجموعه از طرح ها و نقوشی گفته می شود که با استفاده از المان ها، حروف، اشکال هندسی و … طراحی شده و معنا و مفهوم مشخصی داخل خود دارد.

نکته مهم

نکته ای که در این رابطه لازم است تا به آن اشاره داشته باشیم خلاقانه بودن لوگو در عین سادگی و رساندن مفهوم می باشد. لوگو یا نشان تجاری که قصد طراحی آن را دارید باید به گونه ای باشد که در عین سادگی، مفهوم را به صورت کامل برساند. خلاقانه بودن لوگو همانطور که اشاره کردیم یکی از نکات مهمی به شمار می رود. این امر می تواند تاثیر بسزا و مستقیمی را بر روی سود دهی و شناخته شدن برند شما داشته باشد. همانگونه که مستحضر هستید لوگو یا نشان تجاری بر روی محصولات یا خدمات شما قرار خواهد گرفت و معرف محصول و برند شما خواهد بود.

 لوگو تمایز و خلاقیت محصول شما را نشان خواهد داد. به همین منظور این امر به تنهایی تصویری از محصول شما در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد .این امر محصول شما را بین سایر رقبا متفاوت خواهد کرد. لوگو یا نشان تجاری یک امر بسیار مهم برای شرکت های بزرگ به شمار می رود و به نوعی همانطور که اشاره شد شناسنامه برند یا محصول شما به شمار می رود بنابراین در طراحی آن دقت و وسواس لازم را به خرج دهید.

در این بخش مثالی خدمت شما عرض خواهیم کرد که موضوع لوگو را برای شما به خوبی جا بیاندازد. در نظر بگیرید که صاحب یک شرکت و ارائه دهنده مجموعه ای از خدمات و محصولات هستید. طبیعتاً رقبایی در حوزه کارایی خود دارید که حاشیه سود دهی شرکت را در واقع کیفیت محصولات شما تعیین خواهد کرد و لوگو تمامی توضیحات و کیفیت محصول شما را معرفی خواهد کرد. لوگو تمایزی بین محصول و خدمات شما به مخاطب القا خواهد کرد.

چرا باید اقدام به ثبت لوگو یا نشان تجاری کرد؟

در جواب به این سوال می توان به این موضوع اشاره کرد که در صورتی که اقدامات لازم جهت ثبت لوگو و برند شرکت انجام نشود، امکان سوء استفاده از لوگو یا محصولات شما وجود دارد. در نظر بگیرید شما صاحب یک برند و یک شرکت هستید که محصولات و خدماتی ویژه و منحصر به فرد ارائه می دهد.

در نظر بگیرید در صورتی که از برند یا لوگو شما بر روی محصولات دیگری استفاده شود نمی توانید پیگیری های لازم را انجام دهید چرا؟ چون لوگو محصول و خدمات شما به صورت قانونی به ثبت نرسیده است. بنابراین به جز ویژگی های مثبتی که ثبت لوگو در اختیار شما قرار می دهد این ویژگی و دسترسی به آن نیز به شما داده می شود تا در صورت سوء استفاده از لوگو برند شما بتوانید به صورت قانونی مسئله را پیگیری کنید.

بنابراین در صورتی که لوگو خود را به ثبت نرسانده اید آنرا پنهان نگه دارید تا رقبا شما این امکان را نداشته باشند تا از لوگو شما سوء استفاده کنند.اجازه ندهید از محبوبیت و کیفیت محصولات شما سود کنند و فروش داشته باشند. در صورتی که هنوز اقدام به ثبت برند یا لوگو خود نکرده اید آن را در اولویت کار های خود قرار دهید. چرا که بدون شک یکی از مهمترین کار هایی به شمار می رود که در اولین فرصت باید نسبت به انجام آن اقدامات لازم را انجام دهید. ثبت لوگو در فعالیت حرفه ای شما در زمینه ای مشخص یکی از الزامات اصلی و مهم به شمار می رود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو و نشان تجاری

در این بخش از مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو و نشان تجاری خدمت شما عرض کنیم تا با آگاهی و اطلاعات کافی، اقدامات لازم را انجام دهید. مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو همانند، ثبت برند به دو شاخه کلی تقسیم می شود. ثبت لوگو توسط اشخاص حقیقی و ثبت برند توسط اشخاص حقوقی که در ادامه به هر دو آنها خواهیم پرداخت.

آدرس سایت اداره مالکیت معنوی : https://ssaa.ir/

ثبت لوگوو نشان تجاری توسط شخص حقیقی

  1. ارائه کپی برابر اصل مدارک هویتی شخص نظیر شناسنامه و کارت ملی،
  2. در صورتی که از حروف لاتین یا انگلیسی در لوگو استفاده شده باشد، ارائه کارت بازرگانی الزامی می باشد.
  3. ارائه کپی برابر اصل مجوز فعالیت، همانطور که مستحضر هستید برای انجام هر گونه فعالیت تجاری و … نیاز به دریافت مجوز های لازم خواهید داشت. مجوز می تواند پروانه ساخت یا بهره برداری و … باشد که از سوی نهاد نظارتی مربوطه صادر می شود.
  4. ارائه نمونه ای از لوگو که ابعاد آن باید 6*6 باشد.

ثبت لوگو و نشان تجاری توسط شخص حقوقی

  1. ارائه یک نسخه فتوکپی روزنامه تاسیس شرکت،
  2. ارائه فتوکپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت در صورتی که تغییراتی در شرکت اعمال شده باشد. توجه داشته باشید که از مدت زمان آن نباید بیشتر از 2 سال گذشته باشد.
  3. ارائه کپی برابر اصل مدارک هویتی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند.
  4. ارائه کپی برابر اصل مجوز فعالیت که از سوی نهاد مربوطه صادر شده باشد. در رابطه با مجوز های لازم در موارد پاراگراف قبلی توضیحاتی خدمت شما ارئه شد.
  5. ارائه کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین یا انگلیسی در لوگو استفاده شده باشد.
  6. ارائه یک نمونه از تصویر لوگو در ابعاد 6*6

در موارد به بالا به مدارک لازم جهت ثبت برند و نشان تجاری اشاره کردیم.اما نکته دیگری که در این رابطه لازم است تا به آن اشاره داشته باشیم. یک لوگو می تواند متعلق به یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. از نظر قوانین و ضوابط در این زمینه هیچ مانع و مشکلی وجود نخواهد داشت.

مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری

  • در اولین مرحله برای ثبت لوگو و نشان تجاری برند خود استعلام لوگو می باشد. از نهاد و سازمان مربوطه باید استعلام های لازم را به عمل بیاورید .لوگو انتخابی را مورد ارزیابی قرار دهید تا شباهتی میان لوگو شما و سایر رقبا در حوزه فعالیت شما وجود نداشته باشد. در صورت وجود هرگونه تشابهی لوگو شما از سمت نهاد نظارتی مربوطه رد خواهد شد.
  • اکنون لازم است تاییدیه های لام در این زمینه را بگیرید.حال می توانید اقدامات لازم را جهت جمع آوری مدارک مورد نیاز را انجام دهید.
  • در این مرحله و بعد از گذراندن 2 مرحله قبلی لازم است تا اظهارنامه لوگو مورد نظر را ثبت و تکمیل کرده و نسبت به ارائه آن به نهاد مربوطه اقدامات لازم را انجام دهید. در این زمینه می توانید از متخصصین ما راهنمایی های لازم را دریافت کنید.
  • بعد از گذراندن مراحلی که به آن اشاره شد و بعد از ثبت شدن لوگو، بررسی های لازم توسط کارشناسان به عمل خواهد آمد و در صورتی که تمامی مراحل بدون عیب و نقص پیش برود؛لوگو توسط رئیس علائم تجاری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که 3 کارشناس و رئیس بخش مربوطه لوگو را تایید کنند.
  • مرحله بعدی پرداخت هزینه جهت انتشار دو نوبت روزنامه رسمی خواهد بود. مراجعه حضوری در صورتی امکان پذیر خواهد بود که تمامی تاییدیه های لازم را دریافت کرده باشید و کارشناسان مربوطه تاییدیه های لازم را داده باشند.برای مراجعه حضوری از طریق پیامک خدمت متقاضی اطلاع رسانی های لازم جهت مراجعه حضوری به عمل می آید.

سخن آخر

در این مقاله مطالبی در رابطه با ثبت لوگو و نشان تجاری خدمت شما ارائه شد و در رابطه با مدارک و شرایط مورد نیاز جهت ثبت مطالبی به صورت کوتاه و مفید خدمت شما ارائه شد.

با دریافت مشاوره های لازم از سوی کارشناسان ما میتوانید مراحل را در کمترین زمان اجام دهید . در صورتی که قصد ثبت لوگو یا نشان تجاری خود را دارید با متخصصین ما در ثبت غدیر همراه باشید.

02188917130

09129359028

کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا