ثبت شرکت تعاونی

خانه / مقاله

در این مقاله به ثبت شرکت تعاونی خواهیم پرداخت و توضیحاتی در رابطه با این نوع شرکت ها و مراحل ثبت، شرایط، مدارک مورد نیاز و … در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا در صورتی که قصد ثبت و تاسیس این نوع شرکت ها را دارید با اطلاعات نسبی و مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

لازم به ذکر است که تمامی مسائل مربوط به ثبت شرکت تعاونی و نکات مهم در این رابطه به صورت کامل و مفصل در این مقاله قابل گنجاندن نبوده و به همین منظور می توانید با مشاورین و متخصصین ثبت غدیر در این زمینه در تماس باشید تا نکات تکمیلی و جزئیات کار را با دقت بیشتری جلو ببرید. شرکت ثبتی و حقوقی غدیر با توجه به تجربیاتی که در این زمینه طی سال های متمادی کسب کرده می تواند تمامی کار های مربوط به ثبت این نوع شرکت ها را خدمت شما عزیزان توضیح داده و در این زمینه شما را یاری کند تا به نتیجه مورد نظر خود برسید.

شرکت تعاونی

این نوع شرکت ها از اعضاء حقیقی و حقوقی تشکیل می شود که اهداف آن ها برای بهبود بخشیدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی می باشد. همانطور که در مقاله های قبلی نیز به این موضوع اشاره داشتیم هر نوع شرکت شرایط و مراحل مخصوص به خود را داشته و برای ثبت شرکت مورد نظر حتماً در رابطه با آن باید تحقیقاتی از قبل انجام دهید. اگر بخواهیم توضیحی در رابطه با وضعیت این نوع شرکت ها خدمت شما عرض کنیم می توان گفت که شرکت های تعاونی بعد از شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص رتبه سوم را از نظر ثبت و تاسیس شدن به خود اختصاص داده است.

شرایط ثبت

اما نکاتی در این رابطه همانند سایر شرکت ها وجود دارد و در این بخش به آن خواهیم پرداخت. به عنوان مثال برای ثبت شرکت تعاونی حداقل به 7 نفر افراد واجد الشرایط احتیاج است. نکته بعدی که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این امر است که برای ثبت این نوع شرکت ها حتماً نیاز به اخذ مجوز های لازم از سوی اداره تعاون شهر مورد نظر خود خواهید داشت. برای تاسیس یک شرکت تعاونی اصلی ترین چیزی که مورد نیاز است تنظیم و تایید اساسنامه توسط اعضاء شرکت بوده که این کار معمولاً در اولین مجمع عمومی که تشکیل می شود صورت خواهد گرفت.

البته به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که تعداد و ساختار هیئت مدیره و دیگر اعضاء شرکت تایید و رسمی شود می توانید نسبت به ارائه اساسنامه اقدام کنید. همانطور که به صورت کوتاه و مختصر در ابتدا به آن اشاره داشتیم برای این نوع شرکت ها به 7 نفر اعضاء احتیاج بوده که 2 نفر بازرس و 5 نفر دیگر را اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران را تشکیل می دهند. توجه داشته باشید حداقل 7 نفر احتیاج بوده و تعداد می تواند بالاتر نیز باشند.

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی در مقایسه با سایر شرکت هایی که در مقاله های قبلی به آن پرداخته بودیم تامین سرمایه اولیه متفاوت تری دارند. برای تامین میزان سرمایه اولیه این نوع شرکت ها لازم است تا اعضاء حداقل میزان 51% از سرمایه اولیه را تامین کنند. البته لازم به ذکر است که می توان کل مبلغ مشخص شده از سوی اعضاء تامین شود. اما در صورتی که حداقل میزان مشخص شده تامین شود. برای الباقی مبلغ می توانید از وزارتخانه مربوطه، سازمان ها یا شرکت های دیگر برای تامین مبلغ، وام بدون بهره دریافت کرد. البته در رابطه با دریافت وام لازم است تا به این موضوع توجه داشته باشید که در صورتی مجاز به دریافت این وام خواهید بود که سازمان یا شرکت مورد نظر به هر نحوی عضو شرکت شما نباشند.

انتخاب نام و موضوع ثبت شرکت

برای انتخاب نام و موضوع شرکت لازم است تا به نکاتی توجه داشته باشید به عنوان مثال اسمی که برای شرکت انتخاب می شود باید حتماً کلمه تعاونی در آن قید شده باشد. اما موضوعاتی که در رابطه با حوزه فعالیت شرکت باید به آن توجه داشت عبارتند از؛ معدن، دامپروری، شیلات، مسکن، جامعه مدنی و … این موضوعات و حوزه فعالیت تنها بخشی از مواردی است که می توانید تحت عنوان شرکت تعاونی در آنها فعالیت داشته باشید و برای مشاوره های لازم می توانید با متخصصین ما در تماس باشید و مشاوره ها لازم را دریافت کنید.

انواع شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی انواع مختلفی داشته که در بند قبلی به بخشی از آنها اشاره کردیم. در این بخش توضیحات مفصل تری در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کردیم.

شرکت تعاونی توزیع: حوزه فعالیت شرکت های تعاونی توزیع همانطور که از نام آنها مشخص است در رابطه با تهیه و توزیع بوده که می تواند در زمینه های مختلفی نظیر کالا، مسکن، خدمات و … دسته بندی شوند.

شرکت تعاونی مصرف: یکی از شرکت هایی که می توان در رابطه با ثبت شرکت تعاونی و انواع آن، به آن اشاره داشت تعاونی مصرف است. تعاونی مصرف در واقع اقلام مصرفی را تهیه و ارائه می دهند.سود یا ضرر حاصل از فروش کالا های مصرفی بین شرکا تقسیم خواهد شد.

شرکت تعاونی تولید: شرکت های تعاونی تولید را در بخش بالا اشاره ای کوتاه به آن داشتیم، اما در این بخش توضیحات تکمیلی را در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. این نوع شرکت ها در زمینه اشتغال فعالیت می کنند، اهداف شرکت می تواند در راستای فعالیت اعضا در زمینه های شیلات، دامپروری، ساخت و ساز، صنعت و معدن، انواع فعالیت های عمرانی نظیر سد سازی و … باشد.

انواع شرکت های تعاونی بر مبنای عضویت

در این بخش به شرکت های تعاونی خواهیم پرداخت. از نظر عضویت به دو دسته کلی عام و خاص تقسیم می شوند.

شرکت های تعاونی عام:

در رابطه با این نوع شرکت ها این نکته وجود دارد که عضویت برای عموم بلامانع می باشد. حتی موسسین می توانند بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم تامین کنند.سرمایه اولیه طبق قوانین نباید از 5 میلیارد ریال کمتر باشد و حداقل ها باید رعایت شود.

شرکت های تعاونی خاص:

در این نوع شرکت ها عضویت تنها برای گروهی خاص مجاز بوده که این گروه می تواند کارگران، کارمندان یا دانشجویان باشند. لازم به ذکر است که این نوع تعاونی ها معمولاً در ادارات دیده می شوند و توسط اعضاء مشخص مانند دانشجویان، کارمندان، کارگران یا … تشکیل می شود.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

  • مرحله اول برای شروع به ثبت این نوع شرکت ها مشخص کردن حوزه فعالیت می باشد. در واقع با توجه به علاقه، تخصص، نیاز جامعه و … می توان موضوع فعالیت شرکت را مشخص کرد و به نوعی اهداف شرکت بر اساس همین موضوع مشخص و جلو می رود بنابراین این مرحله یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت تعاونی به شمار می رود.
  •  حداقل اعضاء مورد نیاز همانطور که در بند های بالایی به آن پرداختیم 7 نفر هستند.
  • در قدم بعدی می بایست 3 نفر از اعضاء را به عنوان هیئت موسس معرفی کنید.سپس فرم های مربوطه را تکمیل کنید. مدارک مورد نیاز را برای ارائه به مرجع مربوطه آماده کنید.
  •  مجوز های لازم را از اداره کل تعاونی شهر مورد نظر خود دریافت کرده و مدارک لازم را ارائه دهید.
  • نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید مدت زمان اخذ مجوز های لازم است. این مدت بازه زمانی حدوداً 40 روز طول خواهد کشید تا مجوز های لازم از سوی وزارت تعاون داده شود.
  •  مجوز های اخذ شده و اساسنامه به انضمام اظهارنامه می بایست به اداره ثبت شرکت ارائه شود.
  • 30 روز کاری نیز طول خواهد کشید تا آگهی ثبت شرکت منتشر شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی

در این بخش نیز به مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی خواهیم پرداخت. مدارکی برای ثبت این نوع شرکت ها لازم است تا آماده و ارائه شود عبارتند از؛

  • ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضا و موسسین
  • ارائه فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
  • ارائه سه نسخه اساسنامه که به مهر اداره مربوطه رسیده باشد
  • دو نسخه از صورتجلسه تنظیم شده در اولین مجمع عمومی که برگزار می شود
  • ارائه دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره
  • ارائه دو نسخه شرکتنامه تعاونی
  • تکمیل فرم تعیین نام و ارائه نام های پیشنهادی
  • ارائه فیش پرداختی از سوی بانک به میزان حداقل 35% از سرمایه تعهد شده
  • ارائه اصل مجوز اخذ شده از سوی اداره تعاون شهر مورد نظر
  • ارائه برابر اصل شده فتوکپی شناسنامه و کارت ملی

وظایف تعیین شده برای هیئت موسس

همانطور که اشاره شد شرکت های تعاونی می بایست هیئت موسس معرفی کنند. هیئت موسسین وظایفی داشته که در این بخش به برخی از این وظایف خواهیم پرداخت.

هیئت موسس موظف اند؛

  • کلیه طرح های پیشنهادی و اساسنامه تنظیم شده را مشخص و ارائه کنند
  • دعوت کردن افرادی که دارای شرایط مشخص شده هستند به عضویت در شرکت
  • در صورت اخذ مجوز  از سوی اداره ی تعاون هیئت موسس موظف اند تا اولین مجمع عمومی را برگزار کنند
  • آماده و ارائه طرح توجیهی ضرورت تشکیل شرکت مربوطه
  •  اعلام کردن تعداد داوطلبین و مشخصات آنها بوده که معمولاً در شرکت های تعاونی تولید احتیاج می باشد.
  •  تامین سرمایه، اهداف و هر نوع امکانات مورد نیاز برای تاسیس شرکت تعاونی مورد نظر
  • مقدار سهامی که هر عضو برای تامین سرمایه باید پرداخت کند.

آدرس سایت ثبت شرکتها : https://sherkat.ssaa.ir

سخن آخر

در این مقاله به تمامی نکات مهم و پر اهمیت در رابطه با ثبت شرکت تعاونی پرداختیم و نکاتی در رابطه با آن خدمت شما عرض کردیم اما توضیحات به صورت مختصر و مفید خدمت شما ارائه شد. به همین منظور در صورتی که قصد ثبت شرکت تعاونی خود را دارید و شرایط و قوانین را در این مقاله مطالعه کردید می توانید با متخصصین ثبت غدیر در تماس باشید تا نکات تکمیلی خدمت شما ارائه شود. متخصصین با تجربه ما می توانند بازه زمانی ثبت شرکت را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

09129359028

جهت تماس کلیک کنید

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات برند

نیاز به مشاوره دارید؟

پیمایش به بالا